מה זה עיצוב אורבני

עיצוב אורבני הינו עיצוב הנוף העירוני בכלל. המשמעות של עיצוב כאמור הינה מתן קו מנחה מוביל בעיצוב העירוני. זאת, בלי קשר לחלוקה הפונקציונאלית של העיר לאזורי תעשייה, מגורים, בילוי וכיוצא באלה. מהם המאפיינים של עיצוב אורבני? מי אמון על העיצוב כאמור ועל קביעת האופי שלו? מה הקשר בין העיצוב כאמור לבין תכנון עירוני ומה ההשפעה ההדדית ביניהם? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בסוגיות דלעיל.

המאפיינים של עיצוב אורבני

המאפיין העיקרי של עיצוב פנים בסגנון אורבני הינו התוויית קו מנחה בקושר בין כל המבנים בעיר, על כל חלקיה והאזורים שבה. בנוסף, מושם דגש על עיצוב המרחבים הפתוחים בעיר והתאמתם לאופי שלה ולצרכי התושבים והמבקרים בה.

עיצוב המבנים בעיר נוגע למאפייני האדריכלות הכללית ואדריכלות הנוף בעיר. זאת, במטרה ליצר אחידות מסוימת באמצעות עריכת שינויים מתבקשים במבנים קיימים, אבל בעיקר באמצעות תכנון מבנים חדשים על פי אמות מידה קבועות מראש, בהתאם לעקרונות שנקבעו לעיצוב העירוני. תכנון נכון מאפשר לשקף באמצעות עיצוב פנים יוקרה ועוצמה, תוך התאמת המבנה לעיצוב העירוני הכללי. יותר ויותר ערים בעולם שמות דגש על הנושא, במטרה לייצר אחידות מסוימת למראה העירוני מצד אחד, ולמנוע מקרים של חריגה משמעותית או הקמת מבנים שאינם תואמים את הקו המנחה. ערים שונות באירופה ובעולם כולו כבר מתוכננות על פי קווים מנחים ברורים, ופועלות ליישם אותם בפועל. בישראל נערכת מאז 2008 הביאנלה הדו שנתית לתכנות הנוף העירוני בבת ים, שתרמה רבות לשיפור חזות העיר.

עיצוב אורבני ותכנון עירוני

על מנת להעניק לעיר את הצביון הייחודי שלה, חייבים כל מעצבת פנים או כל אדריכל האמונים על התכנון של מבנים או חללים במרחב העירוני, לעבוד בצורה צמודה וקרובה למומחים האמונים על העיצוב האורבאני. תכנון עירוני משמעותו, כאמור, חלוקה של המרחב העירוני על פי אזורי פעילות: תעשייה, שירותים, בילוי ועוד. העיצוב העירוני נובע, למשל, לקביעת אמות מידה למראה הכללי של חזיתות הבתים, או קביעה של מרחק מינימאלי בין מבנה אחד למשנהו, וכיוצא באתה. אף שאין קו מנחה ברור לעניין זה, ואין גם גוף ספציפי האמון על עיצוב אורבאני כמטלה יחידה, הולכת ומתגבשת בעשורים האחרונים תבנית פעילות משותפת לגופים עירוניים שונים, שמניבה תוצאות איכותיות.

התועלת העיקרית של עיצוב עירוני העולם בכלל ובישראל בפרט, טמון בקביעה ובהקצאה מראש של שטחים לתועלת הציבור, ולא רק מבנים שיש בהם תועלת בעיקר לבעליהם. עיצוב אורבני איכותי שוקד על פיזור מרחבים פתוחים באופן שווה בכל חלקי העיר, ומנגד חלוקה נכונה של הפעילות לסוגיה השונים.

משרד אדריכלים ליליאן בן שוהם מתמחה בין השאר בעיצוב אורבני על היבטיו השונים, בהתאמה לדרישות ולצרכים של פרנסי העיר. כדאי ליצור קשר כעת ולעשות צעד חשוב לקראת עריכת שינוי משמעותי במראה הכללי ביישוב, באווירה שבו ובאופן שהתושבים במקום מתייחסים אליו.

למידע נוסף צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

צרו איתי קשר