בנייה ירוקה, בנייה בת קיימא, בנייה אקולוגית, מה זה אומר???

בנייה ירוקה בנייה בת קיימא בנייה אקולוגית מה זה אומר

ת"י 5281 הוא תקן לבנייה ירוקה הקיים עוד משנת 2005 בישראל. לא ממש מעניין נכון?
רוצים שנעזור לכם להבין מה הרעש סביב בנייה ירוקה ולמה היא חשובה?
אז במאמר הקצר הזה תוכלו לקבל טעימה קטנה בחלק מהנושאים הקשורים בבנייה ירוקה, ככה על קצה המזלג שלא תשתעממו יותר מדי… ושלדעתנו חשובים מאוד למי מכם שרוצים לבנות בית פרטי, וינגישו ויפשטו עבורכם את הנושא הסופר חשוב הזה…
נתחיל ונדבר על נושא האור הטבעי ואיך הוא מושפע מכיווני הפתחים של המבנה.

הכנסת אור טבעי למבנה, בניה ירוקה אינסוף אדריכלים

צפון

פתחים בכיוון צפון חשופים בעיקר לתאורה טבעית מקרינת שמש בלתי ישירה (מפוזרת) ולכן קטנה הסבירות לסינוור, ומאחר וכך אין צורך כל כך באמצעי הצללה.
ביום הארוך ביותר בשנה שחל ב-21 ביוני קרינת השמש מגיעה חלקית גם לחזית הצפונית בשעות הסמוכות לזריחה ולשקיעה ועלולה לגרום לסינוור, ניתן להגן מפני הסינוור באמצעי הצללה שונים ומוכרים כמו תריסים או ווילונות.
מאחר ובמרבית שעות היום האור בחזית הצפונית אינו ישיר, האפשרות לשלוט בניתוב קרני האור להארה מקסימלית לעומק המבנה מוגבלת. בחזיתות האחרות נראה שיש אמצעים בהם ניתן לשלוט בהארה.

צפון מערב וצפון מזרח

חלונות בכיוונים אלו חשופים לקרינת שמש ישירה בקיץ ובעונות המעבר במשך שעות רבות יותר מאשר בכיוון צפון.
בעונת החורף חלונות הפונים לכיוונים אלו חשופים פחות לחדירת קרני שמש ישירות מאשר בכיוונים מערב, מזרח ודרום בגלל זווית השמש.
בעונת הקיץ מדפי הצללה אנכיים יעזרו בהפחתת עומס החום, אבל לא ימנעו סינוור, לכן כדאי ורצוי להשתמש גם בפתרונות הצללה פנימיים כמו תריסים או וילונות וכיוב'.

דרום

חלונות בכיוון דרום חשופים פחות לכניסת קרני שמש ישירה לעומק המבנה וכך גם פחות לסינוור מאשר חלונות הפונים לכיוונים מזרח ומערב.
לכן חזית דרומית מזוגגת יכולה לשמש כמקור תאורה עיקרי במשך היום.
בקיץ זוויות קרינת השמש הישירה גבוהות יותר ביחס לאופק ולכן קל להצל חלונות אלו, אולם בחורף זוויות קרני השמש הישירות נמוכות יותר, ואז יש צורך בפתרונות הצללה וסינוור משמעותיים יותר.
מדף אור בחזית דרומית יעיל ביותר בחורף להחדרת אור טבעי לעומק המבנה מאשר בכל שאר חזיתות המבנה.
אם אתם בשלב תכנון הבית רצוי לפתוח כמה שיותר פתחים לכיוון דרום כדי לקבל הרבה אור טבעי מאחר וניתן לשלוט בכמות הכנסת האור לעומק המבנה, חשוב לא פחות לייצר בידוד בקירות הפונים לכיוון זה כדי להפחית את עומס החום עקב קרינת השמש (במיוחד בתכנון אדריכלי בדרום).

מזרח ומערב (גם דרום מזרח ודרום מערב)

פתחים בכיווני מזרח ומערב חשופים בשעות היום ואחה"צ לקרני שמש ישירות ולסנוור בכל ימות השנה,
במזרח – בשעות הבוקר ובמערב – בשעות אחה"צ.
כיוונים אלו גם בעייתיים יותר מבחינת עומס החום המרבי המגיע אליהם בקיץ.
כדי להגיע לנוחות ויזואלית בחלונות בכיוונים אלו, יש להשתמש באמצעי הצללה החוסמים בהכרח חלק ניכר מהמבט כלפי חוץ: תריסים ווילונות.
ניתן ואפילו רצוי לשתול עצים נשירים בכיוונים אלו שיצלו בקיץ על הפתחים ובחורף (לאחר שנשרו העלים) קרני השמש יחממו את אותם הפתחים.

פתחי תאורה בתקרה – skylight

בישראל השמש נמצאת בשמיים בזוויות גבוהות מרבית השנה, לכן פתחי תאורה תקרתיים הם פתרון מעולה, אם דואגים לצמצם אותם ולמנוע קרינה ישירה עליהם (ע"י הגבהת צידי קירות הפתחים), מאחר ועומס החום על התקרה גדול מאוד.
חלונות תקרה מכניסים אור טבעי לבית בכל שעות היום וחוסכים בחשמל, שלא לדבר על הרווח הנקי שאתם מקבלים: בקיץ רואים פיסת שמיים כחולים בהירים מתוך הבית ובחורף כשיורד גשם זה אחד המראות (והשמע) הכי רומנטיים – מנפלאות הטבע בהתגלמותו.
לגבי פתרונות הצללה (תלוי במיקום החלון ובשעות – ממש זמן מועט) – קיימים פתרונות יפהפיים המיועדים במיוחד עבור חלונות תקרה.

פתחים הפונים כלפי חצר פנימית – פטיו

פתחים אלו מאפשרים להכניס תאורה טבעית לעומק המבנה ובכך מ אפשרים הארה של המבנה גם ללא חלונות בחזיתות.
בנוסף על האור הטבעי אנחנו גם מכניסים את הטבע והירוק אל תוך המבנה, בלי "הפרעות" סביבתיות (שכנים וסקרנים נוספים) ובנוסף מאפשרים איוורור טבעי של המבנה.

על חלונות באופן כללי וקצת סדר בבלאגן

קיימות אפשרויות שונות לזגג את הפתחים ובטח כבר שמעתם את המושגים זכוכית בידודית רגילה, בידודית עם גז, טריפלקס, Low-E…

על קצה המזלג לגבי הסוגים:

  • טריפלקס: מורכבת מ 2 שכבות של זכוכית המודבקות ע"י שכבת PVB- חומר המשמש להדבקה ותורם לחוזק הזכוכית, במצב של נסיון שבירת הזכוכית היא נסדקת ונשארת מודבקת.
  • בידודית: מורכבת מ 2 שכבות של זכוכית המחוברות ע"י מסגרת הכולאת את האוויר או הגז (מה שתבחרו) ביניהן. ככל שעובי הזכוכית ועובי האוויר הכלוא גדול יותר, הבידוד התרמי טוב יותר. ניתן לשלב זכוכיות שונות עם ציפויים שונים לייעול הבידוד התרמי.
  • זכוכית סלקטיבית: במטרה לשפר את התפקוד התרמי של הזכוכית, כלומר לשמור ככל האפשר על העברה גבוהה של האור, אולם להקטין את העברת הקרינה האינפרה אדום, פיתחו היצרנים תוספים או ציפויים לזכוכית, בעלי העברה סלקטיבית.
  • זכוכית Low-E: היא זכוכית רפלקטיבית בעלת ציפוי מתכתי המפחית את קרני האור האינפרא אדום של השמש הגורם לחום וכמעט ואינו מפחית את האור הנראה לעין. לזכוכית מקדם פליטה נמוך, דבר הגורם לשמירת טמפרטורת המבנה בפנים ולאי בריחת החום/קור החוצה.

אם כבר מדברים על חלונות, אז חייבים חצי מילה על איטום לשימור האנרגיה. רצוי שמסגרות החלונות יהיו מפרופילי אלומיניום מבודדים (עדיף מעץ אבל העלות גבוהה יותר). רצוי להימנע מחלונות הזזה הנפתחים אל תוך כיס בקיר מאחר וזה פוגע בבידוד הקיר ובאיטומו. בחלונות הזזה "כנף על כנף" יש להתקין מברשות איטום ובחלונות כנף יש להרכיב פסי איטום.

עוד עניין שחשוב לקחת בחשבון הוא השפעת הסביבה על איכות האור הטבעי.

כמות ואיכות האור הטבעי המגיע למבנה תלוי בהכרח בסביבתו. הצללה ממבנים סמוכים ואף מצמחייה משפיעים על רמת האור ועלולים להקטין אותה.
פני הקרקע, מבנים סמוכים וכל מה שבסמוך עשויים להיות בעלי השפעה גדולה על התאורה הטבעית: מבנה בעל צבע בהיר יחזיר חלק ניכר מהאור המגיע מהשמש ואילו מבנה / סביבה בהירים ורפלקטיביים (כדוגמת חלונות מראה) עלולים לגרום לסינוור. בכדי לאפשר תאורה טבעית איכותית במבנה, חובה לקחת בחשבון בתכנון את כל הפרמטרים כולל "מפגעי אור" סביבתיים קיימים ועתידיים.

לסיכומו של עניין

בנייה ירוקה היא בעצם תכנון נכון ושימוש מושכל במשאבי הטבע לטובת נוחות האדם ותורמת לחיסכון בהוצאות השוטפות.

צרו איתי קשר