מה זה בכלל קיימות? אדריכלות משנה מציאות

אדריכלות בת קיימא בית פרטי בדרום

אדריכלות בת קיימא – בית פרטי בדרום בשלב גמרים, מנצל היטב את כיווני האור תוך שמירה על פרטיות הדיירים

אדריכלות בת קיימא (אדריכלות ירוקה) היא סוג של תכנון ארכיטקטוני שנוצר ומבוצע מתוך כבוד לסביבה ומתוך רצון לייעל משאבים טבעיים, ליצור השפעה מינימלית על איכות הסביבה תוך הסתגלות לסביבה באופן חזותי.

אדריכלות בת קיימא היא המפתח לעתיד חיובי לסביבה. מסתבר שאנו מסוגלים להגן על הסביבה והאקלים שלנו באמצעות התנהלות חכמה וחסכונית יותר עם המשאבים הסביבתיים שלנו.

הפילוסופיה שמאחורי אדריכלות בת קיימא היא למעשה הפחתת הפסולת, ובכלל זה לא רק הפחתה של פסולת פיזית, אלא גם להביא לצמצום באבדן אנרגיה. אם נדע לשמור
על האנרגיה שאנו צורכים בתוך בנייני המגורים זמן רב ככל האפשר, כך נזדקק מלכתחילה לאספקת אנרגיה פחותה יותר.

אנו יכולים להשתמש בפחות אנרגיה ועדיין לחיות בנוחיות ובכך להפוך לבעלי אחריות סביבתית שמגבירה את יעילות משאבים, שני אלמנטים החיוניים לצמצום ההשפעות של שינוי האקלים.

אדריכלות בת קיימא צריכה לשמש כמודל לעתיד הכולל את כיבוד הסביבה, לצד שימוש בטכנולוגיה העדכנית ביותר ובנוחות המקסימלית למשתמשים.

עקרונות אדריכלות בת קיימא

בניינים הנבנים על פי העקרונות של אדריכלות בת קיימא, מנצלים את האמצעים הנתונים בכדי להשיג תוצאות כמו: מיקום אתר הבניה המאפשר לכוון את הבניין והמבנה למקסם את שעות האור והחום במטרה ליצור ניהול אנרגטי טוב יתר. כמו כן, מזג האוויר, תוואי השטח הגיאוגרפי, המערכת האקולוגית ועוד, נלקחים בחשבון כחלק אינטגרלי ממשטר האנרגיה, תוך שהם חוסכים בחימום, קירור, תאורת המבנה ועוד.

מאותה הסיבה של חיסכון באנרגיה, המבנה בנוי ככל האפשר מחומרים שאינם זוללי אנרגיה תוך שימוש במקורות אנרגיה מתחדשת כמו אנרגיה סולרית, רוח ובדלקים ביולוגיים.

כמו כן אדריכלות בת קיימא מביאה בחשבון בזמן התכנון שיקולים של תברואה, תאורה, טמפרטורה נוחה תפוסת המבנים ועוד, לצד הפחתה בחומרים ובאנרגיה בהם נעשה שימוש במהלך הפקת משאבי הטבע, ניצולם וסילוקם או מיחזורם לאחר השימוש.

שביל המוביל אל תוך פטיו פרטי

אדריכלות ירוקה בת קיימא בית פרטי בדרום

יתרונות אדריכלות בת קיימא

לאדריכלות בת קיימא יתרונות רבים ותועלת סביבתית חשובה המיטיבה הן עם כל בני האדם המשתמשים במבנה. כמו כן היא ידועה כחסכונית בעלויות בצורה יוצאת דופן מבחינות רבות וביניהם יכולתה הקריטית להיות פחות מזיקה לסביבה תוך שהיא מאפשרת לנו להמשיך לחיות בנוחות ולהגן על הסביבה בו זמנית. כמו כן המבנים הנוצרים בתהליך אדריכלי זה, בריאים לא רק לסביבה והם מסייעים לשמירה על הבריאות מכיוון שהם עשויים מחומרים טבעיים בעלי השפעה סביבתית נמוכה.

הבנייה הקונבנציונאלית לעומת זאת עושה שימוש בחומרים היוצרים רמות גבוהות של רעילות לאורך זמן, הגובה מאתנו מחיר בריאותי כבד ללא ידיעתנו. בין החומרים הללו נמנים הקונגלומרט, אסבסט, חומרי בידוד, תהליכים כימיים ההופכים עץ לבלתי חדיר למים ועוד.

יתרה מכך באדריכלות בת קיימא יש תועלת כלכלית לא רק בגלל שחומרי הבניה עשויים להיות זולים יותר מהבניה הקונבנציונאלית, אלה גם בגלל היותה מכוונת מראש לניצול יעיל של חום והארה, באופן שמצמצם את חשבון החשמל באופן משמעותי.

ייעול אנרגטי-התועלת העיקרית של האדריכלות בת קיימא

מעבר ליכולת של האדריכלות בת קיימא להביא להתנהלות כלכלית נכונה של הסביבה, תושבי הבתים והמבנים המשמשים משרדים או מפעלים, הרי שיש ביכולתה לספק אנרגיה עצמאית עבור חברות גדולות באמצעות שיטות מתקדמות של אנרגיה מתחדשת כמו: שילוב של מקורות אנרגיה חלופיים כמו לוחות תרמו-סולאריים להספקת מים חמים, הפקת חשמל באמצעות לוחות פוטו-אלקטריים, ביומסה (בעיקר פסולת, נסורת ועוד ), ורוח, כאשר האתגר הגדול הוא לשלב את כולם לעבודה סינרגטית שתעניק אספקת אנרגיה שוטפת ותמידית.

היעילות האנרגטית בבתים ומבנים שנבנו על פי עקרונות אדריכלות בת קיימא באים לידי ביטוי בבידוד התרמי המורכב מביו-קונסטרוקציות המגדילות את הנצילות האנרגטית ב-40% יותר מאשר בבנייה הקונבנציונאלית. בכך, מלבד החיסכון הכספי, מתקבלת גם הפחתה משמעותית בפליטת הפחמן הדו-חמצני שמשתחרר לאטמוספירה.

היעילות האנרגטית באה לידי ביטוי גם בטכניקות הבנייה בהן עושה שימוש האדריכלות בת קיימא שרוכשת כבוד לא רק לסביבה ולחומרי הבנייה, אלא גם למבנה עצמו . לכן, האדריכלות בת קיימא חרטה על דגלה לחסוך באנרגיה בתהליך הבנייה, תוך שימוש בחומרים המיוצרים בתהליך מינימלי של צריכת אנרגיה, הימנעות משינוע ממקום למקום של כוח אדם, חומרים, ועוד תוך יצירת אסטרטגיות בנייה חדשות.

צרו איתי קשר